Saturday, August 30, 2014

Kolko naozaj meria jeden spanielsky kilometer?

Tato otazka ma napadla, ked som bol minule behat v Grazaleme. Clovek tam stravil vonku mnozstvo hodin, ale v reale si pripisal iba par desiatok km. Ked si odmyslim, ze tam to bolo najma o kopcoch, stale nemozem zabudnut na to, ze poslednych asi 13km po takmer rovine som tam isiel asi 2h. Ved to nie je normalne! A to vsetko len kvoli tomu slnku, co stale tak prazi. 


A ako sa tam tak suchtam z nohy na nohu, dobre ze mi Garmin v ramci auto-stop nezastavi cas, zacal som v hlave rozvijat teoriu, ze mozno nakoniec nejdem az tak pomaly....mozno len tie garminovske km nie su uplne ekvivalentne tym spanielskym (alebo este lepsie andaluzskym). Akoze ano, vzdy to bude len tych 13km, kdekolvek to pobezim, ale ten celkovy treningovy efekt na telo musi byt predsa iny. Napriklad minulu nedelu - dal som si 34km a hoci som vybiehal tesne pred vychodom slnka (co je u nas okolo 7:30), o 9 rano bolo vonku uz 30'C. A o 11, ked som dobiehal domov, uz bolo na slnku takmer 40. Domov som dosiel uplne zniceny....nastastie som mal so sebou dostatok pitia. Ale zniceny som bol, ako keby som bezal minimalne 50km niekde v Cechach. Seriozne, po Brdskej som nebol taky unaveny ako teraz. A to som mal este taky naivny plan, ze odbehnem mozno 45km...nastastie ma vcas opustil a pobral som sa domov skor, nez by telo vyhlasilo, ze stacilo.

Tento mesiac som tu v Seville uplne sam, okrem prace prakticky nic nerobim (ok, hladal som byvanie), ale inak mam na beh tolko casu, kolko len chcem. A aj som si na zaciatku mesiaca povedal, ze kedy dat 500km, ak nie teraz. Hm, mesiac skoncil a ja som ledva naskriabal 400km. A to som tomu behaniu dal tento mesiac pre mna rekordnych 44h. Aj tak to nestacilo...ale utahany som teda statocne. Keby som nenosil hodinky a nemal predstavu o tom, kolko maju tie trate, co behavam, tak by som si kludne myslel, ze tych 500 som urcite dal...


Takze ako to naozaj je? Podla mna odbehnut 1 ESP km je urcite narocnejsie a treningovo zrejme ucinnejsie, nez odbehnut 1 cesky km. Ale o kolko? Malo by to byt nejako zavisle od teploty vonku...Ked je vonku max 25-30'C, tak sa mi beha v pohode a nemam pocit, ze by som isiel nejako pomaly. Ale uz pri 35'C som pomalsi a skor sa unavim; tu by som to kludne nasobil konstantou 1.2. A ked je vonku 40-45'C? V pohode aj 1.6 - cize ako keby som nebezal kilometre, ale rovno mile. No a pri teplotach nad 50'C by som bez hanby daval dvojnasobok. Alebo radsej ani nevybiehal von vtedy...:)

Ale je to zatial iba taky nastrel - teoria ma podla mna dobry zaklad, teraz uz len spravne nakalibrovat tie konstanty...

nth :)

4 comments:

  1. :) ses dobrej.. urcite to ber jako mile..:)
    Behat v horku .. a daleko je v andalusii urcite o dost narocnejsi.. Drzim palce! 12:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. No jo, narocnejsie to je, snad sa to potom niekedy vrati. Ale zase, ak na jar zavitam do Ciech na nejaky beh v podmienkach podobnych Libercu, tak budem pekne v pr***i :)

      Delete
  2. Bežecká teória relativity? :)
    Miro

    ReplyDelete